هجوم کوکائین به رئونیون؛ هشداری برای آیندهای نگرانکننده
افزایش ورود کوکائین به رئونیون، مسئولان را نسبت به گسترش شبکههای جنایتکار و پیامدهای اجتماعی-سلامتی آن نگران کرده است.

جزیرهی فرانسوی رئونیون در اقیانوس هند با موجی از ورود کوکائین و مواد مخدر مصنوعی مواجه شده که نگرانیهای جدی دربارهی گسترش شبکههای جنایتکار و تأثیرات اجتماعی آن برانگیخته است. در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۵، همهی مسافران یک پرواز از پاریس تحت بازرسی کامل قرار گرفتند. گرچه هیچ حامل مواد مخدر (موسوم به «مول») دستگیر نشد، اما مقامهای قضایی با تأکید بر نمایش قدرت خود هشدار دادند که با این پدیده مقابله خواهند کرد.
از سال ۲۰۲۲، میزان کشفیات کوکائین، حشیش و مواد مصنوعی بهطور چشمگیری افزایش یافته است؛ تنها در سال ۲۰۲۴، بیش از ۸۳ کیلو کوکائین کشف شده که نسبت به سال قبل رشدی ۶۷ درصدی داشته است. اصطلاح «سونامی سفید» بهطور گسترده برای توصیف این پدیده به کار رفته است. کوکائین که پیشتر در میان اقشار مرفه و جشنهای خصوصی رایج بود، اکنون به مناطق فقیر و روستایی نیز نفوذ کرده و حتی برخی بیماران اعلام کردهاند دسترسی به کوکائین آسانتر از حشیش محلی (زامال) است.
نگرانی دیگر افزایش استفاده از نوع «کراک» کوکائین در میان اقشار کمدرآمد است، نوعی مادهی ارزانتر و خطرناکتر که وابستگی شدیدی ایجاد میکند. پزشکان هشدار دادهاند که بسیاری از مصرفکنندگان حتی نمیدانند که در حال استعمال کراک هستند.
قیمت بالا و بازار نسبتاً بکر رئونیون، آن را به مقصدی جذاب برای قاچاقچیان تبدیل کرده است. در حالی که قیمت هر گرم کوکائین در فرانسه حدود ۶۰ یورو است، در لاریونیون این رقم به ۱۲۰ تا ۱۵۰ یورو میرسد و قاچاقچیان با افزایش خلوص اولیه و چند بار تقطیع ماده، سودهای هنگفتی کسب میکنند.
نگرانی اصلی مقامات، تکرار سناریوی جزایر آنتی است؛ مناطقی از فرانسه که با موجی از خشونتهای مرتبط با مواد مخدر مواجه است. پلیس رئونیون از وقوع مواردی چون گروگانگیری و خشونت ناشی از بدهیهای مواد مخدر خبر داده و از نفوذ گروههای جنایتکار کارکشته با ارتباطاتی در گویان، آنتی، کورس، لیون و مارسی پرده برداشتهاند.
علاوه بر مسیر کلاسیک قاچاق از گویان به اورلی و سپس رئونیون، گزارشهایی از تنوع مسیرها از جمله ورود از آفریقای جنوبی نیز وجود دارد. با وجود شدت برخورد قضایی (۳ تا ۵ سال زندان برای مولها)، مقامات میدانند که این کافی نیست.
زیرساختهای فنی، مانند نبود اسکنر در بندر اصلی، همچنان مشکلساز است. قرار است تا پایان ۲۰۲۵ اسکنری برای کنترل کانتینرها نصب شود. در همین حال، مقامات محلی از دولت خواستهاند بحران را جدی بگیرد و اقدامات فوری انجام دهد. به گفتهی کارشناسان، اگر هماکنون اقدامی نشود، مهار اوضاع دشوار خواهد بود.