preloader
به اندیشکده مطالعات فرانسه خوش آمدید

جنگ تعرفه های گمرکی فرصتی برای جنگنده های رافال

با راه افتادن جنگ تجاری و اعمال تعرفه های از سوی دولت ترامپ، جنگنده های آمریکایی بسیار گران تر تمام خواهند شد و شاید این وضعیت فرصتی برای جنگنده های فرانسوی به همراه داشته باشد.

تعرفه های گمرکی اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا می تواند قیمت جنگنده های اف-35 آمریکا را به شدت افزایش دهد.

در واقع جنگنده اف-۳۵ ساخت شرکت لاکید مارتین، نمادی از قدرت هوایی و صنعتی آمریکا و یک قهرمان صادراتی با بیش از ۱۱۰۰ دستگاه فروخته شده به حدود بیست کشور، می‌تواند قربانی وضع عوارض گمرکی توسط دونالد ترامپ شود.

وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد زنجیره تامین قطعات اف-35 با بیش از ۱۹۰۰ تأمین‌کننده از دوازده کشور بسیار گسترده است.

برخی قطعات و تجهیزات این جنگنده ها از کشورهای اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا، هلند، دانمارک و نروژ می آیند که از صندلی پرتاب شونده تا بدنه و ستون های کنترل را شامل می شود. این ها کشورهایی هستند که در توسعه این هواپیما مشارکت داشته‌اند و از بازده صنعتی مرتبط با آن نیز بهره مند می شوند. آلمان به زودی به این باشگاه اروپایی خواهد پیوست و انتظار می‌رود شرکت آلمانی راین‌متال تولید بخش‌های بدنه هواپیما را از تابستان امسال آغاز کند.

وال استریت ژورنال تصریح می‌کند که استرالیا و کانادا نیز از جمله مشارکت‌کنندگان هستند و بنابراین به طور موثر در زنجیره تأمین ادغام شده‌اند، به طوری که استرالیا اعلام کرده است بخش صنعتی آن بیش از ۳.۲ میلیارد دلار قرارداد برای اف -35 منعقد کرده است.

در حالی که گفته می‌شود تولید این جنگنده ها یکی از پرهزینه‌ترین‌ برنامه های تولید در جهان باشد، اعمال عوارض گمرکی بر قطعات و تجهیزات وارداتی به آمریکا برای مونتاژ نهایی هواپیما، با نگرانی از سوی تولیدکنندگان و سیاستمداران رو به رو شده است زیرا هزینه‌های اضافی ناشی از مالیات می‌تواند قیمت هواپیما را افزایش دهد.

بر همین اساس اعضای کنگره آمریکا یک کمپین لابی‌گری را برای درخواست معافیت از عوارض گمرکی بر تجهیزات دفاعی آغاز کرده‌اند.

اما آیا این افزایش قیمت جت جنگنده آمریکایی ناخواسته به نفع رافال فرانسوی خواهد بود؟

با قراردادهای جدید اخیر با هند، این جنگنده فرانسوی اکنون ۵۰۷ فروند تولید کرده است که ۲۷۳ فروند آن برای صادرات است. اما نقطه ضعف هواپیمای فرانسوی این است که تاکنون اکثر کشورهای اروپایی به جز یونان، صربستان و کرواسی از آن دوری کرده‌اند. بزرگترین ارتش‌های اروپا، مانند ارتش‌های آلمان، بلژیک، سوئیس، دانمارک و انگلیس ترجیح دادند خود را به اف-۳۵ آمریکایی مجهز کنند.

با وجود افزایش هزینه‌ها و سرد شدن روابط فراآتلانتیکی، گزینه داسو برای این کشورهای اروپایی بسیار بعید به نظر می‌رسد. تا جایی که بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال به دست آوردن حق مونتاژ اف -35 در این منطقه هستند.

در این شرایط باید منتظر ماند تا دید صنعت هوانوردی فرانسه برای بهره مندی از این این بازار چه تمهیداتی خواهد داشت تا دست کم همسایگان اروپایی خود را برای استفاده از جنگنده هایش متقاعد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *