preloader
به اندیشکده مطالعات فرانسه خوش آمدید

رقبای ریلی و زمینی شرکت ملی راه‌آهن فرانسه (SNCF)، برندگان بزرگ اعتصاب پیش‌رو

روند اعتصاب در شرکت ملی راه‌آهن فرانسه باعث رشد رزرو در شرکت‌های حمل‌ونقل رقیب مانند Trenitalia، FlixBus و BlaBlaCar شده است.

با آغاز دور جدیدی از اعتصاب‌های کارکنان راه‌آهن ملی فرانسه (SNCF) در هفته‌ی منتهی به یکشنبه ۱۱ مه، بسیاری از مسافران نگران از لغو احتمالی سفرهای خود، به‌سرعت به سمت گزینه‌های جایگزین حرکت کرده‌اند. مطابق معمول در چنین مواقعی، این وضعیت فرصتی طلایی برای رقبای شرکت راه‌آهن ملی فرانسه فراهم کرده است؛ از شرکت‌های ریلی رقیب گرفته تا اتوبوس‌رانی‌ها و سامانه‌های هم‌سفری و اجاره‌ی خودرو.

بر اساس گزارش پلتفرم رزرو آنلاین Kombo، تنها طی چند روز گذشته، میزان لغو بلیت‌های قطارهای شرکت ملی راه‌آهن فرانسه به طرز محسوسی افزایش یافته است. این امر مستقیماً به سود شرکت‌هایی مانند Trenitalia، FlixBus و BlaBlaCar تمام شده است.

شرکت Trenitalia که به‌طور محدود در مسیر پاریس-لیون فعالیت دارد (پنج سرویس در روز)، تنها در تاریخ پنج‌شنبه ۸ مه شاهد افزایش ۲۰ درصدی در رزروها بوده است. شرکت آلمانی FlixBus نیز از رشد ۴۵ درصدی رزروهای خود در مقایسه با سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی خبر داده است. بیشترین رشد در مسیرهایی بین پاریس و شهرهایی مانند روان، لوئاور و همچنین مناطق جنوب غربی فرانسه مشاهده شده است.

البته بخشی از این افزایش را باید ناشی از تقویم خاص این هفته دانست، چرا که تعطیلی رسمی ۸ مه، یک «پل تعطیلاتی» را برای بسیاری از کارکنان ایجاد کرده است. FlixBus همچنین افزایش ۳۰ درصدی در جست‌وجوی بلیت بر روی وب‌سایت خود را گزارش کرده و اعلام کرده است که در صورت نیاز، آماده‌ی افزودن اتوبوس‌های اضطراری در مسیرهای پرتقاضا خواهد بود.

شرکت BlaBlaCar نیز در بخش اتوبوس‌های مسافت‌بلند، رشد ۲۰ درصدی در رزروها نسبت به سال گذشته را ثبت کرده و آمادگی خود را برای افزایش تعداد سفرها اعلام کرده است. به‌گفته این شرکت، ۲۰ مسیر کلیدی شناسایی شده‌اند که در صورت شدت گرفتن اعتصاب، ظرفیت آن‌ها می‌تواند در لحظه دو برابر شود. مسیرهایی چون پاریس-مارسی، پاریس-نیس، پاریس-نانت و پاریس-تولوز از جمله این موارد هستند.

BlaBlaCar که بیش از ۳۲۰ اتوبوس در ناوگان خود دارد، اعلام کرده که می‌تواند با کمک شرکای خود این عدد را به ۴۰۰ برساند. همچنین در بخش هم‌سفری این شرکت، جست‌وجوها برای سفرهای هفته‌ی آینده ۵۰ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که رزروها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

اما برخلاف اتوبوس‌ها، شرکت‌های هواپیمایی شاهد افزایش قابل‌توجهی در رزروها نبوده‌اند. شرکت easyJet اعلام کرده که بیشتر مشتریانش از قبل و برای بهره‌مندی از قیمت‌های پایین‌تر، بلیت‌های خود را رزرو کرده‌اند. Air France نیز اگرچه از «افزایش جزئی تقاضا» در روزهای اخیر سخن گفته، اذعان داشته که بسیاری از پروازهایش از پیش پر شده‌اند.

در سوی دیگر، پلتفرم Carigami که به مقایسه قیمت‌های اجاره‌ی خودرو می‌پردازد، فعلاً تغییری چشم‌گیر در داده‌ها مشاهده نکرده است، اما تحلیل‌گران این پلتفرم پیش‌بینی می‌کنند که با مشخص شدن فهرست قطارهای لغوشده، موجی از رزروهای لحظه آخری خودرو آغاز شود.

شرکت ملی راه‌آهن فرانسه اعلام کرده که اطلاعات دقیق در رابطه با وضعیت سفرها، حداکثر ۲۴ ساعت پیش از آغاز اعتصاب (یعنی روز یکشنبه ۴ مه) در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این بدان معناست که واکنش واقعی بازار حمل‌ونقل عمومی به اعتصاب‌ها، احتمالاً از اواخر یکشنبه تا دوشنبه خود را نشان خواهد داد.

در شرایطی که شرکت ملی راه‌آهن فرانسه با چالشی جدی از سوی کارکنان معترض و اتحادیه‌ها مواجه است، رقبای این شرکت آماده‌اند تا با جذب موج مسافران سرگردان، جای پای خود را در بازار حمل‌ونقل ریلی و زمینی فرانسه محکم‌تر کنند. این روند، اگر تکرار شود، می‌تواند در درازمدت به تضعیف موقعیت انحصاری شرکت ملی راه‌آهن فرانسه در مسیرهای کلیدی منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *