هفتهای ناآرام در حمل و نقل ریلی فرانسه: اعتصاب گسترده در راهآهن
اعتصاب گسترده در شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF) در اعتراض به شرایط کاری و نرمافزار برنامهریزی، حملونقل عمومی را تهدید میکند.

در حالی که دهها جلسه مذاکره بین مدیران شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF) و نمایندگان اتحادیهها بینتیجه مانده است، کشور در آستانهی هفتهای تنشآلود در بخش حملونقل ریلی قرار گرفته است. از دوشنبه ۵ مه تا یکشنبه ۱۱ مه، اعتصابهایی گسترده در این شرکت دولتی پیشبینی میشود که ممکن است برنامهی سفر بسیاری از شهروندان بهویژه در تعطیلات ۸ مه را مختل کند.
دو اتحادیهی اصلی ــ سود ریل (SUD Rail) و کنفدراسیون عمومی کار (CGT) ــ بهطور جداگانه فراخوان اعتصاب دادهاند. اتحادیهی سود ریل خواهان توقف کار کنترلکنندگان در روزهای ۹ تا ۱۱ مه و اعتصاب رانندگان در ۷ مه شده است. در مقابل، کنفدراسیون عمومی کار (CGT) از تمامی کنترلکنندگان و رانندگان دعوت کرده از ۵ مه به حرکت اعتراضی بپیوندند. هرچند این اقدامات جداگانهاند، اما ریشهای مشترک دارند: نارضایتی شدید از شرایط کاری، بهویژه استفاده از نرمافزار برنامهریزی جدید که کنترل زیادی بر زمانبندی کارکنان اعمال میکند.
نقش پررنگ مجمع ملی آ.اس.س.ت ــ Collectif national ASCT (CNA) ــ گروهی غیردولتی و قدرتمند متشکل از کنترلکنندگان قطار که در شبکههای اجتماعی، بهویژه فیسبوک، سازمان یافتهاند ــ در تحریک این اعتراضها نیز قابل توجه است. گرچه این گروه حق قانونی فراخوان اعتصاب ندارد، اما تأثیرگذاری بالایی در فضای اعتراضی شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF) دارد و از طراحان پشتپرده چندین اعتصاب گسترده در سالهای اخیر بوده است
مدیریت شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF) امیدوار است در روزهای آغازین هفته میزان اختلالها پایین باشد، چرا که براساس گزارشها، در این مدت تعداد زیادی از اعلامهای فردی برای اعتصاب ثبت نشده است. اما برای روزهای پایانی هفته، بهویژه تعطیلات ۸ مه، احتمال اختلالهای گسترده در مسیرهای منطقهای (TER) و قطارهای حومه پاریس (Transilien) بسیار بالاست. اتحادیهی سود ریل (SUD Rail) پیشبینی کرده که نرخ مشارکت در اعتصاب در میان کنترلکنندگان قطار با سرعت بسیار یا ت ژ و (TGV) بهویژه در محور جنوبشرقی بسیار بالا خواهد بود.
در واکنش به موج نارضایتی، مدیران شرکت ملی راهآهن (SNCF) فرانسه وعده دادهاند که شرایط کاری بهبود یابد. یکی از اصلیترین خواستههای کارکنان، افزایش پیشبینیپذیری در برنامهی کاری و زمان استراحت است. استفاده از نرمافزار کانادایی برنامهریزی منابع، بهدلیل ایجاد تغییرات متعدد در لحظهی آخر، عامل اصلی نارضایتی است. مدیریت اعلام کرده که قصد دارد دید ششماهه نسبت به تعطیلات را به کارکنان ارائه دهد و برای حل مشکل نرمافزار، یک ارزیابی مستقل انجام خواهد شد.
با این حال، شرکت در برابر برخی خواستهها مانند افزایش حقوق یا تسهیل ارتقای شغلی موضع سختی اتخاذ کرده است. رئیس شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF)، ژان-پیر فاراندو، در نامهای به کارکنان تأکید کرده که متوسط حقوق با احتساب تمام مزایا، از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵، ۱۹.۶٪ افزایش یافته است، در حالی که نرخ تورم در همین بازه ۱۴.۱٪ بوده است. وی از کارکنان خواسته که با ادامهی حرکت اعتراضی، «اعتماد عمومی به شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF)» را در دوران رقابت شدید در بازار از بین نبرند.
از سوی دیگر، مجمع ملی آ.اس.س.ت ــ Collectif national ASCT (CNA) ــ هشدار داده که اگر خواستههایش نادیده گرفته شود، ممکن است در آینده اقدامات شدیدتری اتخاذ کند. به گفتهی سخنگوی این گروه، اگر حرکت اعتراضی فعلی نتیجه ندهد، بار بعد «بدون اعلام قبلی و با شدت بیشتر» وارد عمل خواهد شد. اتحادیهی کنفدراسیون عمومی کار (CGT) نیز اعلام کرده که برای پنج ژوئن حرکت اعتراضی تازهای برنامهریزی کرده است.
در نهایت، این بحران یکی از واپسین چالشهای مدیریتی برای ژان-پیر فاراندو، مدیر کل شرکت ملی راهآهن فرانسه (SNCF) محسوب میشود که پس از مجمع عمومی آیندهی شرکت، از سمت خود کنارهگیری خواهد کرد.