انتقاد از ناکارآمدی نظام آموزش در فرانسه
دیوان محاسبات فرانسه سیستم آموزش این کشور به ویژه در دوره ابتدایی را نامناسب و ناکارآمد می داند که موجب پایین آمدن سطح دانش آموزان شده است.

دیوان محاسبات فرانسه روز سه شنبه با اشاره به سطح بسیار ضعیف دانش آموزان، افزایش نابرابری ها و چهار روز کلاس درس در هفته، از «ناکامی» سیاست دولت در آموزش دوره ابتدایی در فرانسه به شدت انتقاد کرد و خواستار «بازنگری در مدل فعلی مدارس» شد.
دیوان محاسبات فرانسه در گزارشی با عنوان «آموزش ابتدایی، سازمانی که با نیازهای دانش آموزان همگام نیست»، اعلام کرد: «عملکرد تحصیلی دانش آموزان، به ویژه در مقایسه با همسایگان اروپایی ما، به رغم افزایش مداوم بودجه اختصاص یافته به مدارس ابتدایی در ده سال گذشته، افت کرده است.»
در این گزارش به مطالعات بین المللی، مانند روند بین المللی مطالعات علمی و ریاضیات (TIMSS) در سال ۲۰۲۴ استناد شده است که در آن، دانش آموزان فرانسوی CM1 (گروه سنی ۹ تا ۱۰ ساله) در ریاضیات در انتهای رده بندی اتحادیه اروپا قرار دارند.
دیوان محاسبات فرانسه فراتر از این «سطح غیرقابل قبول دانش آموزان»، به «تشدید نابرابریها» -نابرابری های جنسیتی، اجتماعی یا منطقه ای – اشاره و اعلام کرد: «آنچه تا حدودی این نتایج ضعیف را توضیح میدهد، سازمانی است که به وضوح با نیازهای کودک هماهنگ نیست.»
پییِر موسکوویسی، رئیس دیوان محاسبات فرانسه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «طبق گزارش آکادمی ملی پزشکی (در گزارش سال ۲۰۱۰)، سازماندهی ساعات مدرسه در فرانسه با دانش کرونوبیولوژی کودکان سازگار نیست؛ و این ناهماهنگی در تمام سطوح سازماندهی یعنی روز، هفته یا سال تحصیلی وجود دارد.»
وی با بیان اینکه هفته تحصیلی چهار روزه، نقش مضری ایفا میکند، گفت: «داده های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، یک الگوی غالب را نشان میدهد و آن هفته تحصیلی پنج روزه است».
پس از اصلاح بحث برانگیز برنامه زمانی مدارس در سال ۲۰۱۴ که باعث افزایش طول هفته به چهار روز و نیم شد، ژان-میشل بلانکه، وزیر سابق آموزش فرانسه، در سال ۲۰۱۷ به شهرها این اختیار را داد که هفته تحصیلی را به چهار روز بازگردند. آزادی ای که ۸۵ درصد از شهرها در آغاز سال تحصیلی ۲۰۱۸ آن را پذیرفتند.
– «رفاه دانش آموزان» –
این توصیه ها در حالی مطرح می شود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اوایل ماه مه از برگزاری گردهمایی شهروندان درخصوص «اوقات کودکان» خبر داد که از ۲۰ ژوئن آغاز خواهد شد.
به گفته تیه ری بوده، رئیس شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فرانسه، که این گردهمایی را سازماندهی خواهد کرد، این گردهمایی به موضوعات «فعالیت های فوق برنامه، فعالیتهای پس از مدرسه، وقت گذرانی با خانواده و البته مدرسه» خواهد پرداخت.
دیوان محاسبات فراتر از سازماندهی زمان مدرسه، «کیفیت بهتر خدمات به نفع دانش آموزان» را به ویژه با افزایش جذابیت حرفه معلمی، توصیه می کند.
همچنین با توجه به اینکه دولت فرانسه اولویت بیشتری به آموزش متوسطه می دهد، «ادامه ایجاد تعادل» در هزینه های بین آموزش ابتدایی و متوسطه و همچنین «اصلاح» شیوه اداره و مدیریت مدارس را مطرح می کند.
در نهایت، دیوان محاسبات اعلام کرد «نیاز فوری به بازنگری در مدل کنونی مدارس» وجود دارد. به ویژه لازم است که «نوآوری ها بر رفاه دانش آموزان متمرکز شود» و «هماهنگی بهتری بین فعالیت های مدرسه، فعالیت های فوق برنامه و فعالیت های خارج از مدرسه» برقرار شود.
گیسلِن داوید، دبیرکل اتحادیه ملی معلمان مدارس ابتدایی (FSU-Snuipp) -اتحادیه اصلی مدارس ابتدایی- به خبرگزاری فرانسه گفت: «واضح است که نظام مدارس دچار یک بحران است و در حال حاضر، نابرابری ها افزایش یافته است اما این گزارش لزوماً راه حل های مناسبی برای مدارس ارائه نمی کند. برای بهبود سطح دانش آموزان، باید به آموزش معلمان و تعداد کارکنان به ازای هر کلاس فکر کنیم.»
وی افزود: «در مورد سبک زندگی کودکان، ما نمی توانیم آن را جدا از سبک زندگی والدین و بنابراین جدا از سبک زندگی کارمندان در فرانسه که موجب می شود برخی از کودکان زمان زیادی را در مدرسه بگذرانند، در نظر بگیریم.»