افزایش خشونت دانشآموزی در مدارس فرانسه
افزایش خشونت در مدارس فرانسه موجب تشدید چرخه خشونت در جامعه فرانسه شده است.

در پی حمله مرگبار یک دانشآموز با چاقو به مشاور آموزشی در یک کالج در نوژان فرانسه، موضوع خشونت در محیطهای آموزشی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.
مقامات فرانسوی اعلام کردند مشاور آموزشی یک کالج در شهر نوژان، در شهرستان اوت-مارن، در شمال شرقی فرانسه، روز سه شنبه در پی حمله یک دانش آموز با چاقو جان خود را از دست داد.
قربانی که یک زن 31 ساله بود و در بازرسی کیف دانش آموزان در ورودی کالج فرانسوآز دولتو در شهر نوژان، شرکت داشت، صبح امروز هدف حمله یک دانش آموز با چاقو قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات وارد شده، جان خود را از دست داد.
الیزابت بورن، وزیر آموزش ملی فرانسه، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «صبح امروز یک فاجعه وحشتناک در یک کالج در نوژان روی داد: یک مشاور آموزشی قربانی حمله ای با چاقو از سوی یک دانش آموز شد.»
وی در این پیام افزود: «من از آرامش و تعهد کسانی که برای مهار مهاجم و محافظت از دانش آموزان و کارکنان اقدام کردند، قدردانی می کنم.»
وزیر آموزش ملی فرانسه اعلام کرد برای اعلام حمایت از کل جامعه تحصیلی و نیروهای نظامی به محل حادثه می رود.
دانش آموزی که دست به این حمله زده بود، بازداشت شد.
این فاجعه در حالی روی داد که قربانی در عملیات بازرسی کیف دانش آموزان که وزارت آموزش ملی چندی پیش برای مقابله با افزایش حملات با چاقو در بین دانش آموزان به اجرا درآورد، شرکت داشت.
پس از مرگ یک دانش آموز ۱۷ ساله در شهرستان اِسون در ماه مارس، وزارت آموزش ملی فرانسه طرح بازرسی از کیف های دانش آموزان را آغاز کرد.
اواخر آوریل، این وزارتخانه اعلام کرد در ۹۵۸ مورد بازرسی تصادفی کیف های دانش آموزان، ۹۴ سلاح سرد توقیف شده است.
بروز زاینده حوادث خشونتبار در مدارس فرانسه، بهویژه استفاده از سلاح سرد توسط دانشآموزان، زنگ خطری جدی برای نظام آموزشی این کشور محسوب میشود. حادثه مرگبار در نوژان، که منجر به کشته شدن یک مشاور آموزشی زن ۳۱ ساله شد، نمایانگر بحرانی ساختاری در حوزه امنیت و سلامت روانی در مدارس است.
عوامل متعددی در افزایش خشونت در مدارس فرانسه نقش دارند که از آن جمله می توان به فشارهای روانی و بحران های هویتی در میان نوجوانان، دسترسی آسان به سلاح سرد، ضعف در آموزش مهارت های حل تعارض و کمبود نیروهای روانشناس و مشاور در مدارس اشاره کرد.
حادثه نوژان تنها یکی از نمودهای بحرانی عمیق در مدارس فرانسه است. هرچند اقدامات فوری مانند بازرسی کیفها ممکن است تا حدی بازدارنده باشند، راهکار اساسی در اصلاح ساختاری نظام آموزشی، ارتقاء سلامت روانی دانشآموزان و تقویت حضور مشاوران متخصص نهفته است. ایجاد یک محیط ایمن و سالم نیازمند نگرش جامع، سرمایهگذاری کافی و همراهی نهادهای مختلف آموزشی، اجتماعی و قضایی است.
در سالهای اخیر، پدیده خشونت در مدارس فرانسه به یکی از نگرانیهای اصلی جامعه، والدین و مسئولان آموزشی تبدیل شده است. این خشونتها شامل درگیریهای فیزیکی، تهدید، توهین، زورگیری، و در برخی موارد، حمل سلاح توسط دانشآموزان بوده است. افزایش تعداد این اتفاقات، بحثهایی جدی در مورد نقش مدرسه، خانواده، و سیاستهای اجتماعی فرانسه به وجود آورده است.
افزایش خشونت ها پیامدهایی چون کاهش حس امنیت در محیط آموزشی ، افت تحصیلی دانشآموزان و ترک تحصیل، فرسودگی شغلی معلمان و مهاجرت به مشاغل دیگر و همچنین گسترش چرخه خشونت در جامعه را به دنبال دارد.
افزایش خشونت در مدارس فرانسه بازتابی از چالشهای عمیقتر اجتماعی و فرهنگی در کشور است. مقابله با این پدیده نیازمند راهکارهای چندبعدی، همکاری بین نهادهای آموزشی، خانوادهها و سیاستگذاران است. تنها با ایجاد محیطی امن، حمایتگر و عادلانه میتوان امید داشت که مدارس بار دیگر به مکانهایی برای رشد، یادگیری و آرامش تبدیل شوند.